"PERHATIAN: Setiap isi kandungan di dalam blog ini adalah hasil kreativiti Penulis semata-mata. Setiap penulisan adalah tidak bermaksud utk menyentuh sensitiviti mana-mana pihak. Sekiranya terdapat ayat-ayat yg menyentuh sensitiviti, ini adalah secara tidak disengajakan dan penulis memohon beribu kemaafan. Dilarang sama sekali menerbit, menplagiat isi kandungan blog ini tanpa kebenaran Penulis. ~ Gieyana"

Gieyana & Co ® : New Entry

Thursday, May 17, 2012

Home Decorasi | Mewujudkan suasana kamar tidur yang romantik..

Assalamualaikum...

Saya memang meminati seni hiasan dalaman. Dulu, buku yang wajib di beli adalah Majalah Anjung Seri. Since suka dengan decoration dari Eric Leong, minat itu dah bertukar kepada majalah Impiana. Kadang-kadang tue beli saja, tak sempat nak baca dan ter'parking jer kat rak! Haizzz!

Paling suka bila tgk rumah-rumah yg di hiasi cantik. Seriusly, teruja bila tengok rumah orang yang cantik-cantik walaupon tak mungkin mempunyai rumah secantik sedemikian. Dapat cuci mata pon jadi lah kan!.

Pelan asalnya, rumah saya nie nak letakkan paper wall sebagai picture wall, namun saya lupakan saja pasal kosnya memang mahal kalau mahukan kualiti yg tinggi. Dan kalau yang murah, jangka hayatnya mungkin tidak lama. Justeru itu, saya memilih cat Dari ICI Dulux jer sebagai picture wall kat dalam rumah. Lagipon saya nie cepat jemu dengan sesuatu benda tue, so..sure nanti akan tukar lagi!

Ini adalah ruangan bilik sebelum di masukkan perabot. Saya beli perabot pon bukannya yg berjenama pon. Asalkan memenuhi selera dan impian sudahlah..lagipon ini cuma rumah 'homestay' Gieyana bila balik kedah.
Saya gunakan Furshia kaler untuk picture wall, dan normal wall kaler more to peach pinky. Sorry sudah lupa code colour. Yang saya tahu, Furshia tue mmg mahal..200+ rasanya satu tin pasal kena bancuh..ahukkss!

Dan...Snapshoot gambar bilik romantik saya yang ala-ala bilik pengantin. Saya mmg sukakan suasana nie..dapat berguling-guling dan merasakan setiap hari adalah hari honeymoon walaupon tak 'ehem2!' Opss untuk 18sx saja dan yang sudah berkahwin!..:P

Saya sukakan langsir yang simple dan bercorak sedikit moden. [ tapi uols, jangan biarkan langsir bergantung terlalu lama yer, paling kurang..sila cuci 2 bulan sekali utk elakkan langsir menjadi reput masa di cuci! sayang woooo! :P)

Saya letakkan bunga berwarna cream nie kt top of katil, sebiji bilik pengantin kan! wakakaka..:P
Harganya cuma RM10.00 jer kalau tak salah..

Dan Cadar yg dipilih, semestinya sedondon dgn picture wall untuk menaik seri bilik. (ini pendapat saya yer!)
Cadar nie saya beli kat Akemi Uchi Butik. Saya memang tertarik dengan kain dan corak-coraknya. ^_^

Dan last but not least, saya letak stand lamp kat sebelah katil nie. Sepatutnya saya letak 2 lampu tidur yg sama, tapi tak der modal lagi..so letak lampu nie dulu laa..:P


#Ok, nanti rajin saya kongsi lagi yer...

Saya nak gantikan spotlight kat rumah tue dengan Chandelier yang di beli tempohari, tapi hubby mengalami kemalasan ler pula..Haizzz!

34 comments:

@e_da said...

Cantiknya.....mmg bilikpengantin... heheh nak deco2 jugakla..tq bg semangat..hihi

mieoney said...

cantiknye kaler fuchsia tu kan...kaler langsir tu tukar kepada putih atau light pink lai lembut susananye...sekadar bg pendapat jer... :)
tp serius cantik pilihan kaler tu...

- dieyana - said...

dieyana pun suka sgt2 dgn dekorasi ni, tak dpt buat utk rumah sendiri, dpt cuci2 mata tgk rumah org lain cantik pun, satu kepuasan. dulu ayah dieyana yang suka...dieyana pun ikut suka sekali. skang dah duk 'rumah tinggi', beralih arah majalah apartment pula..impiana pun suka tgk.

skang ni rasa nak sambung deko2 lagi kat ruamh tu, sbb masih ada impian yang belum tercapai...hehheeh...

cantik cadar tu..romantis...

mamaacha said...

cantik.......sungguh kreatid dgn idea.....bilalah nak rajin cam ni

lieyalatif said...

mmg cantik...pandai hang dok hias...simple tapi sedap mate memandang....pilihan kaler cat pun mmg cantik!

~Siti Hajar~ said...

Cantik Gie...i like it!!!!

Delimasari said...

sweet dream

syanasaid said...

suke aku tgk entry deco2 umah ko

wantie said...

aku nak numpang tido boleh?

Gieyana said...

@e_da : Tenkiu..Mmg byk org ckp cmtu..✗ per, pengantin lama..ekekek

Sila2..amik aura..:)

Gieyana said...

Mieoney

Thank you..kaler putih pot not bad kalau letak..dlm gmbar curtain tue nmpak mcm brown but it is look a like peach kaler..sy rs kalau letak pink nnt ✗ da nmpak contrastnya..:)

Gieyana said...

Dieyana

Tue laa..sama ah dgn saya.suka tp beli sket2 lah kan psl kalau skali harung mau botak kepala..mahal..:)

Kt Penang pon sy dok umah tinggi gak..:)

✗ pa..nnt rajin leh deco..:)

Rinna said...

Cantik!.. Berseri bilik.. baru laa semangat nak tido kan.. wink! wink!

Nad @ MamaZakwanNayli said...

kak,
homestay ni terbuka utk org luar tak?
ahahaha! =P

el said...

ha tulah mcm bilik pengantin
yg ada bunga kat tepi kepala katil x tahan tu..

tp mmg super OHSEM bilik hang...

Gieyana said...

mamaacha

nnt dh mai kerajinan tue k..:-)

Gieyana said...

lieyalatiff

Thks..:-)

InaAchik said...

auuuuuu~ romen-tik u!

shark said...

cantiksss..

kamo pandai hias rumah :)

Neeza.Areef said...

wpn homestay tp bila kita nk stay tu msti nk rasa puas dan selesa kan..
blom masuk perabot tu dah npk cantik klu dah siap tu msti lg classss

Gieyana said...

Neeza

Betui2 tue..
Owhh..rumah nie mmg dh fully completed..cuma bw diri jer utk msuk bserta kain baju..ekekeke

Gieyana said...

Siti Hajar

Thks..:)

Gieyana said...

Delimasari

:)

Gieyana said...

Syana

Biasa ja nie beb..sekadar memuaskan citarasa sendiri..:)

Gieyana said...

Wantie

Boleh2...:)

Gieyana said...

Sis Rinna

Hehehe..betui3..:)

Gieyana said...

Nad

Nak ker? Boleh ja nie..:)

Gieyana said...

El

HAHA..nak rs suasana pengantin gak ka! Ekekeke..:P

Gieyana said...

Ina Achik

HAHA..:P

Gieyana said...

Shark

Tenkiue..:)

mama tisya said...

best tul deco2..bila la turn aku nk deco2..tilam tu empukkkkk..best dpt landing

ct rahani said...

cantik bilik tidur tu sis.. skrg memang minat tgk deco2 nih.. pastu mula la berangan.. hiks..

LYAfrina said...

wah..cantik2..
i like..suka deko2 simple gini

Che Rosliza Che mat said...

cantik...