"PERHATIAN: Setiap isi kandungan di dalam blog ini adalah hasil kreativiti Penulis semata-mata. Setiap penulisan adalah tidak bermaksud utk menyentuh sensitiviti mana-mana pihak. Sekiranya terdapat ayat-ayat yg menyentuh sensitiviti, ini adalah secara tidak disengajakan dan penulis memohon beribu kemaafan. Dilarang sama sekali menerbit, menplagiat isi kandungan blog ini tanpa kebenaran Penulis. ~ Gieyana"

Gieyana & Co ® : New Entry

Thursday, June 21, 2012

Masakan | Menu simple yg boleh di practikkan di kala rajin..

Saya akui, kalau weekdays mmg dapur saya jarang berasap. Kalau berasap pon setakat buat megi! kik kik..:P

Tatkala suami meng'outstation' diri..saya gigih memasak. Kalau nak keluar berdua dgn Nureen, malasnyaa! Tak terlayan nak memerhati dia yang aktif berlari kesana-ke mari! Haizz!

Sayur Campur utk 2 org makan.

Bahan2nya 
Bunga kobis
Carot
4 ekor udang sederhana besar.
Sedikit tepung jagung. (Nak kasi kuah pekat/likat)
3 ulas Bawang putih
Sedikit bawang besar ( umah saya tak ada bw kecil yer! saya suka guna bwg besar! )
Sedikit sos tiram.
Garam secukup rasa.
Nak masak senang jer : tumis dulu bawang tersebut dan campak2 jer bahan2 nya! Kerlasss ko Senah! ngeh3..:P

Sambal telur simple dua biji

Bahan2nya
3 ulas bawang putih utk menumis.
1/2 bawang besar.
Telur 2 biji (rebus dahulu)
2 sudu besar Cili kering yg sudah diblendkan bersama dgn bwg putih,bwg merah dan sedikit minyak masak.
Sos tiram.
Garam secukup rasa.
Cara masak : tumiskan bawang putih, campakkan sos cili yg sudah di blend bsama sos tiram. Dah masak, masukkan telur! Siap! 

Ikan goreng dua ekor

Bahan2nya
Ikan kembung
Garam dan kunyit secukup rasa.
Pastu goreng! kahhh..:P

#Memang senang kan?? 1/2 jam dah siap semuanya.. = .=

18 comments:

wantie said...

lain pulak aku ni. kalau hubby tak de, kerja malam ke apa ka. pendek kata dia makan di rumah la kan.

Aku ngan mirul akan makan kat luar. atau tapau je. bila hubby ada baru la aku gigih gigih masak. hehehe

@e_da said...

simple tp sedap... terliur lak tgk sambal telur.. hihi

~Siti Hajar~ said...

sambal telo ko terangkat Gie...haha

Gieyana said...

Siti Hajar

Bkn telur aku ah..telur ayam! Kah kah..sek bek telur2 tue ✗ terangkat..ekekeke..:P

el said...

janji konyang
seronok bg anak mkn ye dok w/pun simple mimple...sedap weiii sambal teluq tu :)

fiza said...

Selalunya yg simple tu lah buat kita mkn bertambah2 ☺☺

Mantop lah sambal telur tu ☺☺

BeRRy MuMMie said...

ermm.. dapnya lapo plak perot ni...hehe

Nad @ MamaZN said...

kak G,
kengkadang tu, lauk yg simple2 camni la makan nasi bertambah kak....
lapo dah ni, haha!

shark said...

terbaekkkk!!!

::NureeN:: said...

klau aku kan gie, bila berdua ngan elly merata kami nk pegi, sng, elly walaupon activ mcm nureen tp bleh dicontrol lg, tp bila dh tambah lg soang ni 2 3 kali gak pikiq, cuma bebaru ni cobaan kami 3 beranak tanpa asben, kami g sunshine.. wahhh berjaya siap shopping baju bb lagi ehheheh

Gieyana said...

Wantie

Oic..memalam hb aku diet..mmg often makan kt luar yg lite2 jer..kalau dier ✗ der br gigih msk..tu pon mmg simple n boleh dibilang jer brp kali msk..hihi

Gieyana said...

@e_da

Teringin punya psl gak nie..tu yg gigih msk.:)

Gieyana said...

El

Betui2..kenyang gak ni psl aku srg jer mkn..anak aku dh siap2 mkn kt umah bs..:)

Gieyana said...

Fiza

Betui2..setuju 100%..mmg lajuu jer mkn kan..:)

Gieyana said...

Berry Mummy

Opss..sori..:)

Gieyana said...

Nad

Betui2..sgt2 setuju..slalunya akak mmg msk cmni jer psl hb hntu sambal..✗ byk songeh bab2 mkn nie..:)

Gieyana said...

Shark

Tenkiu..:)

Gieyana said...

Nureen

Kalau bdua bila weekdays mmg jrg nk keluar..penat ah psl balik lewat dr opis..kalau weekend mmg aku belasah hak dating ngn anak..hihi

Haizz! Kemain sakan hang handle anak2 hg without hb eh..nsib baik both of them still managed hg control..:)