"PERHATIAN: Setiap isi kandungan di dalam blog ini adalah hasil kreativiti Penulis semata-mata. Setiap penulisan adalah tidak bermaksud utk menyentuh sensitiviti mana-mana pihak. Sekiranya terdapat ayat-ayat yg menyentuh sensitiviti, ini adalah secara tidak disengajakan dan penulis memohon beribu kemaafan. Dilarang sama sekali menerbit, menplagiat isi kandungan blog ini tanpa kebenaran Penulis. ~ Gieyana"

Gieyana & Co ® : New Entry

Wednesday, August 8, 2012

Kari Daging dgn Rebung

Pernah makan tak kari daging bersama rebung? A week before puasa tue, mak dgn sedara-mara bergotong-royong buat makan2 sempena kenduri kubur. Kenduri kubur tue maksudnya, semua org kg bergotong-royong membersihkan kwsn perkuburan di samping melakukan majlis tahlil utk mereka yg sudah meninggal dunia.

So, mak dan the gangnya masak nasi dan salah satu dari main dishes dier adalah kari nie..seriusly sedap sangat..Masih terasa kesedapan kari gotong-royong nie...So, balik kg weekend baru2 nie, mak bagi rebung..(rebung nie ambil kat kebun, ayah ada tanam pokoknya.)

So,saya bawa segala jenis kelengkapan utk buat kari ni dari kampung. Seronok bila balik kg psl mcm2 leh angkut bw balik. Serai, lengkuas, petai jeruk, rebung, pisang dll.. penuh bonet keta! Haizzzzz.!

Dan hasilnya, lunch tadi sempat balik masak kari nie..Harap2 sedap lah! Kah kah..:P
Jangan terliur yer..tp td masa masak pon dh terliur! ekekeke..makruh tp nak buat camna kan psl balik nanti tak sempat nak masak..:P

Nak resepi? senang jer..cara masaknya macam gulai kawah. Kena ada kerisik, lengkuas, serai, halia. tapi tak taruk halia pon psl cari td tak jumpa...ekekeke

5 comments:

lieyalatif said...

wahhh mmg menarik ni g....syok le bebuka mlm ni ade menu sedap...ade lak ikan masin ke sambal belacan ke...mmg masyukkkkk....

Gieyana said...

lieya

glupp..smbil telan air liur! Haizz! Tu la psl..mcm mengidam kekdahnya..tu yg sanggup balik umah n msk tue...ekekeke..balik nnt buat smbal belacan n goreng ikan pekasam..perghhh..:-)

wantie said...

fuh.. pebret aku ni. mau pulak masak ngan daging tail tail. hang guna rebung apa. kalau rebung madu tu memang sedap. MIL pun ada tanam rebung madu .

ikam pekasam pun mak aku bagi gak sebalang. wink wink la kalau goreng buh bawang + cabai.

shark said...

huishhh hebat sgt masak gulai ni..
ai x reti pun..

rupa rebung pun dah lupa..ehhh??;p

♥ Wina ♥ said...

confirm sedap punyelah! ;-)